Tuesday 18 June 2013

Coto Makassar di Sandakan

nasamulia
Semangkuk Coto Makassar
Assalamualaikum...
Mulia harap kita semua dikurniakan kesihatan yang baik kerana memang terlalu banyak hal yang perlu diselesaikan sama ada untuk diri sendiri maupun untuk keluarga. Kalau dah tak sihat, macam mana nak menjayakan misi kita tu kan.
nasamulia
Bagi sesiapa yang pernah atau akan berkunjung ke Sandakan, jangan lepaskan peluang untuk menikmati keenakan Coto Makassar.  Dari namanya saja, kita akan tahu makanan ini berasal dari Indonesia, iaitu Makassar, Sulawesi Selatan.  Makanan ini telah dibawa masuk ke Sabah oleh imigrasi Indonesia khasnya yang berasal dari Sulawesi Selatan. Sebenarnya Coto Makassar bukan hanya terdapat di daerah Sandakan sahaja, tetapi boleh jugak didapati di tempat lain seperti Tawau dan Kota Kinabalu.
nasamulia
Pandangan biasa di kedai2 makan di Sabah, akan ada dulang atas meja yang menempat garam, cuka, sambal, kicap, lada sulah & msg.
Sebenarnya rata-rata kedai makan muslim yang terdapat di Sandakan ada menyediakan hidangan coto makassar sehingga di kedai makan Indian Muslim.  Tetapi The Best Coto Makassar in town adalah yang dijual secara menumpang di kedai Kopi Weng Seng, Jalan Satu Sandakan.  kedai terletak bersebelahan Kedai Kain Putra Jaya dan berhadapan dengan Stesen Bas Jalan Labuk.  Harga untuk semangkuk coto hanya RM4.00 sahaja. Terdapat pilihan coto daging, jantung, perut, paru, ayam mahupun coto campuran.  Dibuka seawal jam 8.00 pagi sehingga 5.00 petang.
nasamulia
Mangkuk yang ke-2, satu tak cukup
Mulia teringat ketika kecil2 dulu, coto Hj Aziz yang paling digemari di Sandakan ini, beliau jugak berjualan coto dengan menumpang di kedai kopi bersebelahan panggung Wayang Catay (kini tinggal tapak panggung wayang yang dijadikan tempat parkir). Patutlah baru-baru ini, ketika Mulia pergi makan disitu rasa dah lain, orang yang menjual pun dah lain.  Mulia cuba risik2 sama ada coto itu masih kepunyaan Hj aziz ternyata bukan. Kemana jejak dan resepi coto beliau masih belum ditemui.
nasamulia
Woww...sehingga ke titisan kuah yang terakhir
Wassalam.


No comments:

Post a Comment